Rocky Mountains ve státě Alberta

Banff národní park v Kanadě

Kanadská Alberta se pyšní nejhezčími národními parky Skalistých hor. Parky Banff, Jasper a Waterton nabízí tolik nádherných míst, že by se tam dalo pobejt celý rok, nebo rovnou celý život. My jsme na to s Kamilem měli pouze měsíc a během naši okružní jízdy jsme se navíc na všech místech mohli zdržet maximálně 3 dny.

Kanada, Alberta

Začali jsme tedy v Albertě. Z letiště v Calgary, přes město Canmore a rovnou do národního parku Banff. Ve stejnojmenném městě se mimo jiné turistické atrakce nachází například velká indiánská obchodní stanice nebo muzeum Buffalo Nations, které demonstruje kulturu a tradice původních obyvatel Severní Ameriky.

Banff národní park

První návštěvou Rockie Mountains byl výšlap kolem jezera Lake Louise. Nejdříve do sedla s jezerem Mirror Lake, které leží pod horou Devils Thumb a pak na další  kopec s výhledem na Lake Agnes. Ze sedla se dá buď sejít kolem ledovcové řeky, která napájí jezero Lake Luise, nebo naopak pokračovat až na úpatí ledovce Victoria Glacier (2500 m n.m.).

Za pár hodin už po silnici Ice Parkway přijíždíme do sedla Bow Summit, odkud pokračujeme pěšky k jezeru Peyto Lake. Vzpomínám, že to byl jediný den za celý měsíc, kdy jsme vytáhli pláštěnky.

Banff národní park v Kanadě

Jestli chcete vidět nejkrásnější jezero Moraine Lake (1885 m n.m.), musíte velmi brzo vstávat, jinak se zaplní parkoviště. Navíc se tam může motat medvěd a to máte další zdržení. Mimo medvěda, kterého lze potkat na každém kroku, je asi nejčastějším zvířátkem v Rocky Mountains čipmank východní, nebo-li „pozemní veverka“.

Další magické místo je určitě Saskatchewan Crossing a výhled na rozsáhlé lesy částečně zplundrované kůrovcem.

Čipmank východní

Saskatchewan Crossing v Kanadě

Pokračujeme dál podél řeky Severní Saskatchewan, až k jezeru Abraham Lake na posvátné místo v indiánské rezervaci kmene Kootenai v oblasti Clearwater County. Pak stoupáme stále na sever provincie Alberta, přijíždíme do národního parku Jasper, až k slavnému ledovci Columbia Icefield, ze kterého vytékají takové
veletoky jako Athabasca, Nort Saskatchewan a Columbia river. Cedule připomínají nevyhnutelné ubývání ledovců....v roce 1925 byl o 2 km delší......ramenu ledovce Athabasca Glacier dávají už jen pár let.

Athabasca glacier

rezervace indiánského kmene Kootenai

V městečku Jasper právě probíhaly „Dny Kanady“. Tak jsme to na chvíli zapíchli na koncertu kanadských „Stounů“. Po pár pivech a hambáčích vyrážíme na prohlídku řeky. Vodopády na řece Athabasca toť další úchvatná podívaná a nadšení vyvolává i místní fauna reprezentována slavnou rostlinou „indiánský štětec“.

Na závěr našeho putování se z Browningu ve státě Montana ještě jednou vracíme doslova na skok do Alberty. Věnujeme se totiž návštěvě památníku „Bizoního skoku“. Tuto skálu používali domorodci (Blackfeet) už 10 000 let před. n. l. k tradičnímu lovu bizonů, jak o tom svědčí četné archeologické nálezy pod ní.

Buffalo Jump v Kanadě

Zpět v Kanadě nás vítají divoké růže, symbol provincie Alberta a poslední skvostný národní park Waterton. Cestou do Watertonu ještě projíždíme malou rezervací „Krvavých indiánů“, a pak nás už čeká vyhlášená medvědí cesta. Je zde sice asfaltka, ale přístupná pouze pěšky, neboť zde před necelým rokem řádil požár. Řešení místních správců je jednoduché, požár přišel i odešel sám a o zbytek se postará divočina. Můžeme tedy koukat na zajímavé kombinace požářišť a prvního porostu,
který pomalu vrací život do hor Watertonu.

Waterton národní park v Kanadě

Požáry tady fungují různým způsobem. Někdy zůstane jen popel, někdy jen silné ohořelé kmeny a někdy požár jen „projde kolem“, spálí pouze listy a souš, případně turistický přístřešek, nebo roztaví patníky u cesty...

Po cestě narazíme na prvního losa. Je dobře, že jsme tohoto mohutného losího býka potkali, až když se pásl na druhé straně potoka Blekiston Creek, kolem kterého stoupáme.

A konečně je tady medvěd. Tahle medvědice sice moc černá není, ale za to medvídě je krásným exemplářem medvěda černého. Je zvědavé a panáčkuje nám přímo před nosem. Medvědí mámu to nijak nevzrušuje a za chvíli oba mizí v lese. Cestou zpět vidíme další tentokrát jelení mámu, která za zády obezřetně schovává koloucha. Tihle jeleni jsou opravdu noblesní a elegantní, je to něco mezi naší srnkou a africkou antilopou.

Waterton národní park v Kanadě

Jelikož počasí je velmi příznivé sledujeme každý večer luxusní západy slunce. V noci hledíme na milióny hvězd a když vstaneme brzy ráno, tak sluníčko obarví vše pěkně do červena a to pak jsou teprve fotografové naměkko.

A s prvním světlem přejíždíme lodí z městečka Waterton jezero Upper Waterton Lake a startujeme na trek, až k 175 m vysokému vodopádu. Cestou, která stoupá levou stranou údolí projdete skalním tunelem, až k jezeru Crypt Lake. Waterton leží ještě blízko hranice s USA a pokud jste schopni překonat ostré skalní útesy nad Crypt Lake, máte to na černo do Ameriky 50 m vzdušnou čarou. Crypt lake leží 2000 metrů nad mořem, má průzračnou vodu plnou barevných jezerních pstruhů, které můžete s povolením v pohodě chytat.

Je nám smutno když opouštíme Watertonský „medvědí ráj“ a pokračujeme Skalistými horami na sever. Opět nás čeká narodní park Glacier, tentokrát v Britské Kolumbii. Hranice mezi provinciemi Alberta a Britská Kolumbie rozděluje Rockie Mountains na východní a západní část. Obě strany hor jsou naprosto dokonalé. Snad jen luxusní silnice, které rozkrájely tuhle dokonalou divočinu, aby se turisté mohli pohodlně dostat do všech parků a na všechny ty nejhezčí fleky, kazí dojem dokonalého místa, kde je ještě příroda svým pánem. Navíc zde správcové udržují pořádek a dohlížejí na to, aby bylo ochraně přírody učiněno zadost. Stezky zasviněné vlhčenými ubrousky a obaly od tatranek jako u nás tady nenajdete (...i když kokoti se najdou všude).